Cum se tine contabilitatea in cazul infiintarii unui PFA

Multe persoane aleg PFA ca forma de organizare pentru afacerea lor, pentru ca exista unele avantaje fata de infiintarea unei societati comerciale. Unul dintre principalele motive pentru care multi opteaza pentru acest gen de organizare este ca poti sa tii contabilitate pentru PFA fara sa ai neaparata nevoie de un contabil, insa cu toate acestea vei avea nevoie de sfaturi din partea unui contabil.

Fata de alte forme de organizare, contabilitatea in cadrul unui PFA se face in partida simpla. Incasarile se iau drept venituri, iar platile se iau drept cheltuieli. In alte cazuri, cum este de exemplu la inregistrarea in scop de TVA a entitatii, contabilitatea este mai complicata si este recomandat sa apelezi la un contabil sau la o firma de contabilitate. Pentru un PFA, poate cel mai important aspect este faptul ca poti sa te atingi de bani imediat pentru cheltuiala proprie. In cazul unui SRL este altfel, deoarece poti sa te atingi doar de dividente, iar acestea se calculeaza anual, Cu alte cuvinte, in primul an de activitate nu poti cheltui nimic pentru uz personal.

Pentru un PFA, costurile de infiintare si de administrare sunt mult mai mici decat in cazul infiintarii unui SRL de exemplu si nu este obligatoriu sa apelezi la un contabil autorizat. Asta nu inseamna insa ca nu este recomandat sa ai un contabil daca esti pe PFA, costurile fiind oricum mai mici fata de contabilitatea unui SRL. Nu exista facturi, insa ai registrul de incasari si plati si alte doua registre, conform noului cod fiscal.

Cand alegi aceasta forma de organizare, in cel mult 15 zile de la inregistrarea in Registrul Comertului trebuie sa depui declaratia 070 pentru a solicita inregistrarea fiscala. Conform noului cod fiscal, PFA-urile au obligatia de a tine evidenta activitatilor economice intr-un registru de incasari. Inca un registru pe care trebuie sa il ai este cel al mijloacelor fixe, in care se trec activele imobilizate, pentru stabilirea amortizarii lor. La inceputul anului a mai fost introdus un registru pentru PFA, numit si registru de evidenta fiscala. Pe langa asta, se inventariaza patrimoniul de afaceri cel putin o data pe an.

Pentru declararea veniturilor si calcularea impozitului, se considera urmatoarele:

  • 16% impozit pe venit
  • 5,5% contributia la asigurarile individuale de sanatate (nu conteaza daca ai alte venituri sau nu, o platesti oricum)
  • 10,5% contributie la pensie (individuala)
  • 15,8% contributie la pensie (a angajatorului, care este optionala din 2016 pentru a avea pensie intreaga)

Se depune declaratia de venit 200 pana la data de 25.05 a anului ce urmeaza dupa anul fiscal pentru care se declara venitul. Se emite decizia de impunere, iar dupa 60 de zile de la emitere, se achita diferentele.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: